Δευτέρα 27 Μαρτίου 2017

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ - Ο ΜΕΛΙΣΣΟΚΟΜΟΣ

Πρωτότυπος Τίτλος: ΜΕΛΙΣΣΟΚΟΜΟΣ (Ο)
Ξένος τίτλος: APICULTEUR (L'), BEE-KEEPER (THE)
Χρονιά Παραγωγής: 1986
Σκηνοθέτης: ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ
Σενάριο: ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΝΟΛΛΑΣ
Δ/ντής Φωτογραφίας: ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ
Μοντάζ: ΤΑΚΗΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ηχολήπτης: ΝΙΚΟΣ ΑΧΛΑΔΗΣ
Σκηνογράφος: ΜΙΚΕΣ ΚΑΡΑΠΙΠΕΡΗΣ
Ενδυματολόγος: ΓΙΩΡΓΟΣ ΖΙΑΚΑΣ
Ηθοποιοί: MARCELLO MASTROIANNI, ΝΑΝΤΙΑ ΜΟΥΡΟΥΖΗ, SERGE  REGGIANI, ΤΖΕΝΗ ΡΟΥΣΣΕΑ, ΝΤΙΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ, ΒΑΣΙΑ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΥΛΙΚΑΚΟΣ, ΝΙΚΟΣ  ΚΟΥΡΟΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΖΑΒΡΑΔΙΝΟΣ, ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΝΕΖΕΡ, ΚΑΡΥΟΦΥΛΛΙΑ  ΚΑΡΑΜΠΕΤΗ, ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΓΑΡΔΕΛΗΣ, ΣΤΡΑΤΟΣ ΠΑΧΗΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΙΑΝΝΑΤΟΣ, ΑΘΗΝΟΔΩΡΟΣ ΠΡΟΥΣΑΛΗΣ, ΝΤΟΡΑ ΒΟΛΑΝΑΚΗ, ΚΩΣΤΑΣ  ΤΥΜΒΙΟΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ.
Μουσική Σύνθεση:
ΕΛΕΝΗ ΚΑΡΑΪΝΔΡΟΥ: «I 'LL HIT THE ROADS - ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΟΥ ΤΖΟΥΚ ΜΠΟΞ»
ΕΛΕΝΗ ΚΑΡΑΪΝΔΡΟΥ: «ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΣΤΑ ΔΥΟ ΘΕΜΑΤΑ»
ΕΛΕΝΗ ΚΑΡΑΪΝΔΡΟΥ: «ΒΑΛΣ ΚΑΙ ΘΕΜΑ ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΥ»
ΕΛΕΝΗ ΚΑΡΑΪΝΔΡΟΥ: «Η ΣΙΩΠΗ/ΘΕΜΑ ΤΟΥ ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΥ»
ΕΛΕΝΗ ΚΑΡΑΪΝΔΡΟΥ: «ΘΕΜΑ ΤΟΥ ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΒΑΛΣ»
ΕΛΕΝΗ ΚΑΡΑΪΝΔΡΟΥ: «ΘΕΜΑ ΤΟΥ ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΥ»
ΕΛΕΝΗ ΚΑΡΑΪΝΔΡΟΥ: «ΘΕΜΑ ΤΟΥ ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΥ»
ΕΛΕΝΗ ΚΑΡΑΪΝΔΡΟΥ: «ΘΕΜΑ ΤΟΥ ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΥ. ΠΑΡΑΛΛΑΓΗ Β"
ΕΛΕΝΗ ΚΑΡΑΪΝΔΡΟΥ: «ΚΡΑΥΓΗ»
ΕΛΕΝΗ ΚΑΡΑΪΝΔΡΟΥ: «ΝΑΝΟΥΡΙΣΜΑ»
ΕΛΕΝΗ ΚΑΡΑΪΝΔΡΟΥ: «ΤΑ ΒΟΥΡΚΩΜΕΝΑ ΜΑΤΙΑ ΜΟΥ»
ΕΛΕΝΗ ΚΑΡΑΪΝΔΡΟΥ: «ΤΟ ΒΑΛΣ ΤΟΥ ΓΑΜΟΥ»
ΕΛΕΝΗ ΚΑΡΑΪΝΔΡΟΥ: «ΤΟ ΒΑΛΣ»
ΕΛΕΝΗ ΚΑΡΑΪΝΔΡΟΥ: «ΤΟ ΠΕΤΑΓΜΑ/ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΣΤΑ ΔΥΟ ΘΕΜΑΤΑ»
ΕΛΕΝΗ ΚΑΡΑΪΝΔΡΟΥ: «ΤΟ ΡΟΚ ΤΗΣ ΚΑΝΤΙΝΑΣ»
Μουσική Εκτέλεση:
ΜΑΡΚΟΣ ΑΛΕΞΙΟΥ (ΠΙΑΝΟ)
ΑΝΔΡΕΑΣ ΤΣΕΚΟΥΡΑΣ (ΑΚΟΡΝΤΕΟΝ)
JAN GARBAREK (ΣΑΞΟΦΩΝΟ)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΑΘΑΣ (ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΚΙΘΑΡΑ)
ΝΙΚΟΣ ΑΝΤΥΠΑΣ (ΚΡΟΥΣΤΑ)
ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΤΑΛΑΡΑΣ (ΜΠΟΥΖΟΥΚΙ)
Στίχοι Τραγουδιών:
ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ «ΤΑ ΒΟΥΡΚΩΜΕΝΑ ΜΑΤΙΑ ΜΟΥ»
ΜΕΛΙΝΑ ΤΑΝΑΓΡΗ «ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΟΥ ΤΖΟΥΚ ΜΠΟΞ»
Τραγουδιστής: ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΤΑΛΑΡΑΣ, JULIE MASSINO
Μηχανικός Ήχου: ΘΑΝΑΣΗΣ ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ
Δ/ντής Παραγωγής: ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΚΟΝΙΤΣΙΩΤΗΣ, ΝΙΚΟΣ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ
Ειδικός Συνεργάτης: TONINO GUERRA 
Βραβεία-Διακρίσεις:
ΚΡΑΤΙΚΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΥΠΠΟ - (ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ) ΕΛΛΑΔΑ 1987 ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ
ΚΡΑΤΙΚΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΥΠΠΟ - (ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ) ΕΛΛΑΔΑ 1987 ΜΟΥΣΙΚΗΣ
ΚΡΑΤΙΚΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΥΠΠΟ - (ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ) ΕΛΛΑΔΑ 1987 ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΙΑΣ
ΚΡΑΤΙΚΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΥΠΠΟ - (ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ) ΕΛΛΑΔΑ 1987 ΗΧΟΛΗΨΙΑΣ
Παραγωγή: MINISTERE DE LA CULTURE PARIS, RADIOTELEVISIONE ITALIANA (RAI TRE), ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΚΙΝHΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (ΕΚΚ), ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ 1 (Ε.Τ. 1), MK2 PRODUCTIONS
Παραγωγός: ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ
Περίληψη

Το έργο έχει μια τάση ακούσιας αυθυποβολής. Η φωτογραφία και η μουσική οδηγεί τον θεατή σε μυστικά μονοπάτια, όπου ο πρωταγωνιστής αναπολεί την παιδική του ηλικία και το πατρικό του σπίτι, λες και αναδύονται τα ίδια σου τα βιώματα, σε μια αλληγορική και σκοτεινή κοινωνική δραματική ταινία.
Υπόθεση
Ο Σπύρος, δάσκαλος σε μια μικρή επαρχιακή πόλη όπου πέρασε όλη του τη ζωή, μετά το γάμο της κόρης του και την αναχώρηση του γιου του που θα συνεχίσει τις σπουδές του στην Αθήνα, ξαναρχίζει κι αυτός το ταξίδι του, εγκαταλείποντας τη διδασκαλία, το σπίτι, τη γυναίκα του, διασχίζοντας τη χώρα με τις κυψέλες, όπως έκαναν ανέκαθεν ο πατέρας του κι ο πατέρας του πατέρα του, ακολουθώντας το δρόμο της Άνοιξης, το δρόμο των μελισσών. 

Η συνάντησή του με μια νεαρή, η οποία ταξιδεύει με ωτοστόπ, θα του ξαναζωντανέψει παλιά συναισθήματα και αναμνήσεις. Για εκείνο, το παρελθόν είναι όλα, για εκείνη, δεν είναι τίποτα... Παλιός «αριστερός» και αγωνιστής, είναι μόνος του με το παρελθόν του και πολύ κουρασμένος πια για να επιμείνει στον αγώνα της ζωής.
Η ταινία έλαβε καλές κριτικές. Το Αθηνόραμα έδωσε στην ταινία 3 αστεράκια στην κλίμακα των 5 αστεριών, ενώ το Αμερικανικό κινηματογραφικό site Allmovie, βαθμολόγησε την ταινία με 4 αστεράκια, αντίστοιχα. Ήταν υποψήφια για τον Χρυσό Λιοντάρι στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας.
Το χειμώνα ήταν ο δάσκαλος του χωριού, ο παλιός αριστερός, ο σπουδαγμένος σοφός της επαρχίας. Μόλις ο καιρός ξάνοιγε γινόταν ο μελισσοκόμος που τρέχει πίσω από την Άνοιξη για να θρέψει την ψυχή του. Μια μέρα που την προετοίμαζε από καιρό – μόλις βρήκε στην Ελένη του και μια Ιθάκη για να αράξει – παραιτήθηκε από το σχολείο, έβαλε προσεκτικά τα μελίσσια του το ένα πάνω στ’,  άλλο και έφυγε για να βρει λουλούδια.
Όταν ο Σπύρος άφησε πίσω του το σπίτι με τους πολυκαιρισμένους τοίχους, δεν φανταζόταν ότι η ζωή στην επόμενη διασταύρωση θα του έστελνε κάποιον πιο μόνο από ’κείνον, κάποιον που δεν θα είχε παρελθόν να τον συντροφεύει.
Κοντά στη δύση της ζωής του, κοίταξε πίσω και είδε ξανά τους φίλους του και μια φουρτουνιασμένη θάλασσα που σε λίγο θα ξεχείλιζε. Έσκυψε μέσα από το παράθυρο που έβλεπε τον κόσμο όταν ήταν παιδί. Βρήκε και την Άνοιξη, αλλά όταν προσπάθησε να την κρατήσει κατάλαβε ότι δεν ήταν δική του, κι έτσι την άφησε ελεύθερη για να μπορεί εκείνη να επιστρέφει όποτε το θελήσει. Όπου κι αν πήγαινε κουβαλούσε μαζί τα μελίσσια του, σαν αποσκευή και σαν μνήμη, σαν διάφανο κομμάτι από το σώμα του. Η ψυχή του όλη ήταν συνεχώς απλωμένη μπροστά του, κλεισμένη σε μικρά άσπρα κουτιά, περιμένοντας τη μέρα που εκείνος θα απ ασφαλίσει το σκέπαστρο.
Η ερμηνεία του μεγάλου Μαρτσέλο Μαστρογιάννι στο ρόλο του Σπύρου – η επιλογή του ονόματος δεν είναι τυχαία, ούτε συναντάται πρώτη φορά στο έργο του Αγγελόπουλου - είναι κάτι παραπάνω από καθηλωτική. Άξια στο πλευρό του η νεαρή τότε Νάντια Μουρούζη, που την εποχή εκείνη έκανε τα πρώτα της βήματα στον κινηματογράφο. Όσον αφορά τους συντελεστές που βρέθηκαν μαζί με τον Θόδωρο Αγγελόπουλο πίσω από τις κάμερες, την φωτογραφία επιμελήθηκε ο επί μακρόν συνεργάτης του Γιώργος Αρβανίτης, ενώ η μουσική που έντυσε τα πλάνα της ταινίας ανήκει στην υπέροχη Ελένη Καραϊνδρου. 

Πέρασμα από τη Ζωή στο Θάνατο μέσα από τον έρωτα. Η δεύτερη ταινία της τριλογίας της σιωπής είναι η σιωπή του Ερωτα. Όλη η ταινία χτίζεται στο βάρος και την ψυχοφθόρο επίδραση της απογοήτευσης, της διάψευσης, της σιωπής πάνω σε έναν παλιό αντάρτη και νυν μελισσοκόμο, τον Σπύρο. Ο γάμος της κόρης και η διάλυση του δικού του γάμου σηματοδοτούν την αφετηρία ενός ακόμα ταξιδιού στο «δρόμο των λουλουδιών», από το Βορρά στον ανθοφόρο Νότο. Όμως το ταξίδι προς την ανθοφορία και την άνοιξη είναι, κατά καρυωτακικό τρόπο, μια κάθοδος σε μια ηλιόλουστη κόλαση. Η γνωριμία με μια νεαρή κοπέλα, ένα ατίθασο 80s αγρίμι, παραγωγο της εποχής, μπερδεμένη, γλυκιά, απρόσμενη, φέρνει την τελική ρήξη. Ο έρωτας έγινε σιωπή, και το σεξ προάγγελος θανάτου. 

Μέσα σε όλα, η συνάντηση με παλιούς φίλους και συμπολεμιστές στο Δημοκρατικό Στρατό, ένα ανατριχιαστικό ξημέρωμα στην παραλία, ενώ οι «απέξω» κοιμούνται έγκλειστοι στα τσιμεντένια κελιά τους, και η συνάντηση με τα μέλη της οικογένειας που θρυμματίζεται σιωπηλά και αναπόφευκτα. Προορισμός το Ναύπλιο, γενέτειρα του Σπύρου, και τελική σκηνή όπου θα παιχτεί η τελευταία πράξη...
Μαζί με το «Βόρτεξ» του Κουνδουρου, οι δυο απόλυτες αλληγορικές και ελεγειακές ταινίες σκοτεινού ερωτισμού του ελληνικού κινηματογράφου. Μια αυστηρή δημιουργία του τρισμέγιστου Έλληνα σκηνοθέτη Θόδωρου Αγγελοπουλου, που κατακρεουργήθηκε και υστερα από παρέμβαση της γαλλικής παραγωγής, αφαιρεθηκαν δυο σκηνές - κλειδιά. Διασωθέν κομμάτι της μιας ο διάλογος του Σπύρου με τον πατέρα (επίσης μελισσοκόμο) στην αρχή της ταινίας, πάνω από ένα παρατημένο γαμήλιο τραπέζι, αφημένο στη φθορά και στη βροχή. Σαν τον ίδιο τον Έρωτα, Μάσκα Θανάτου και προσωπείο ΣΙΩΠΗΣ.

Theodoros Angelopoulos - The Beekeeper
Directed by: Theodoros Angelopoulos
Produced by:             Theodoros Angelopoulos
Written by: Theodoros Angelopoulos, Tonino Guerra, Dimitris Nollas
Starring: Marcello Mastroianni
Cinematography: Giorgos Arvanitis
Edited by: Takis Yannopoulos
Release date: 1986
Running time: 122 minutes
Country: Greece
Language: Greek
The Beekeeper (Greek: Ο Μελισσοκόμος, translit. O Melissokomos) is a 1986 Greek drama film directed by Theodoros Angelopoulos. The movie is the second installment in Angelopoulos's "trilogy of silence", preceded by Voyage to Cythera and followed by Landscape in the Mist.
The Beekeeper was nominated for the Golden Lion in the 43rd Venice International Film Festival. This movie is the first of Angelopoulos's films to use an already well-known actor, in this case, Marcello Mastroianni, who by the time has won the Best Actor award at the 1970 Cannes Film Festival once and has been nominated for the Best Actor at the 50th Academy Awards once.
Plot

The film follows the journey of Spyros (Marcello Mastroianni), a beekeeper, to various parts of Greece after his daughter's wedding. Spyros just retired as a teacher, before he sets out on his annual journey in spring for his bees to get honey. A girl (Nadia Mourouzi) hops on Spyros' truck early in the journey, and travels with Spyros for the most part of the story. Spyros and the girl visit Spyros' old friends and his wife along the way, and finally arrive at a theater owned by one of his friends and about to be sold. There in the theater Spyros and the girl finally have intimate physical interaction, long after Spyros has tried to coerce her into kissing but failed. The girl parts ways with Spyros after a few nights of stay in the theater, before the movie ends with Spyros turning over his beehive boxes and lying on the ground between the turned boxes. The final scene sees Spyros tapping on the ground probably a series of Morse code, which reminds of the tapping done by his sick friend (Serge Reggiani) right before Spyros left him in the hospital.
Reception
Ronald Bergan calls the film a «metaphysical road movie» Janet Maslin criticizes The Beekeeper, being Angelopoulos's first movie to have a well-known actor in the leading role, "wastes Marcello Mastroianni in his title role." Maslin further says that "(n)ot even those inclined to dwell on the film's occasional honeycomb imagery or its heavy sense of foreboding will find much to command the attention," and argues that The Beekeeper is interesting only in the context of Angelopoulos's other two titles in his "trilogy of silence", which includes Voyage to Cythera and Landscape in the Mist. However, Acquarello of Strictly Film Schoo praises The Beekeeper for being "a haunting, compassionate, and profoundly melancholic portrait of isolation, dislocation, estrangement, and obsolescence," calling the movie an "indelible chronicle" of the contemporary Greek society.
Accolades
The Beekeeper was nominated for Golden Lion at the 43rd Venice International Film Festival.
Cast
Marcello Mastroianni as Spyros, Nadia Mourouzi as the girl,  Serge Reggiani as the sick Man, Jenny Roussea as Spyros' wife,  Dinos Iliopoulos as Spyros' friend, Iakovos Panotas as soldier/the girl's boyfriend,  Vassia Panagopoulou, Stamatis Gardelis, Mihalis Giannatos, Karyofyllia Karabeti,  Konstandinos Konstandopoulos, Nikos Kouros, Christoforos Nezer, Stratos Pahis, Dimitris Poulikakos, Athinodoros Prousalis, Costas Tymvios, Dora Volanaki, Giannis Zavradinos






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου